سرخط خبرها

المان‌های شهری به استقبال بهار می‌روند

  • کد خبر: ۹۷۱۱۵
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
المان‌های شهری به استقبال بهار می‌روند
همانند سایر نقاط شهر مشهد، منطقه ۱۰ هم با المان‌هایش به استقبال بهار می‌رود، اما ردپای بهار در المان‌ها و دیوارنگاری‌های سال‌های گذشته این منطقه نیز به چشم می‌خورد.

میترا صدر | شهرآرانیوز؛ شهر کم‌کم رنگ بهار می‌گیرد. هر چه به پایان زمستان نزدیک‌تر می‌شویم حال و هوای شهر مثل سال‌های گذشته تغییر می‌کند و شهروندان و ساکنان مناطق مختلف منتظرند تا ببینند چه المان، فرش‌گل، دیوارنگاری یا آذین‌بندی‌ای میهمان منطقه و محله‌شان می‌شود. مشهد در یک دهه اخیر از نیمه اسفندماه به استقبال بهار رفته است. در این ایام در گوشه گوشه شهر زنانی را می‌بینیم که مشغول کاشت گل و بیرون آوردن علف‌ها از بولوار‌ها هستند.

کارگران خدمات شهری با سطل و قلم‌موی رنگ در دست تابلو‌ها و کنار بولوار‌ها را رنگ می‌زنند. این‌ها بخش کوچکی از فعالیت‌های شهرداری برای استقبال از نوروز است. آنچه برای مجاوران و زائران شهر بهشت خاطره به جای می‌گذارد، گشت و گذار و بازدید از المان‌های زیبای بهاری است. در بازدیدی از منطقه، وضعیت فعلی و سابق المان‌ها و دیوارنگاری‌ها را برای شما روایت می‌کنیم.

یادمانی برای خوش‌آمدگویی به زائران

برای گزارش المان‌های منطقه از ورودی شهر مشهد در سمت شمال آغاز می‌کنیم. این قسمت یکی از ورودی‌های پرتردد شهر مشهد است که در منطقه ما قرار دارد. بسیاری از زائران و مسافران از بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به شهر مشهد وارد می‌شوند و همان ابتدا از منطقه ۱۰ عبور می‌کنند. به سنت هر ساله در فصل بهار و آغاز سال نو ایستگاه استقبال از زائر در بوستان کناری بیمارستان طالقانی روبه‌روی سه‌راهی شاهنامه برپا می‌شود و زائران قبل از ورود به مشهد می‌توانند از امکانات رفاهی و برنامه‌های فرهنگی این ایستگاه استفاده کنند.

شاهنامه‌خوانی، نقاشی برای کودکان و در اختیار قراردادن امکانات به مسافران، بخشی از خدماتی است که در این ایستگاه ارائه می‌شود. بهار سال ۹۹ در این ایستگاه المان‌های «جامه‌ای نو بر تن شهر» اثر رزا نیک‌ذات و «موزه بین‌المللی سیار سفیران فرهنگ و صلح» نصب شد. نوروز ۱۴۰۰ نیز یادمان «الابذکرا... تطمئن القلوب» اثر پیمان پناهی‌فرد در محل این ایستگاه قرار گرفت که همگی مورد استقبال شهروندان قرار گرفتند و در عکس‌های یادگاری بسیاری ثبت شدند. اما امسال با تغییر رویکرد جشنواره استقبال از بهار برای این ورودی المانی مفهومی در نظر گرفته شده است.

بهارانی که با هنر دلنشین‌تر شدند

پرواز اسب‌ها رو به آسمان

از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد المان‌ها در محلات مختلف منطقه محدود بوده است از بین همین تعداد نیز بیشترین آن‌ها در میدان قائم نصب شده است؛ المان‌هایی مانند «خودکفایی» اثر مژده ادهمی که در سال ۹۶ در این میدان نصب شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. این نماد، قلک شکسته‌ای بود که یک چرخ خیاطی از آن درآمده و تعدادی سکه دور آن قرار داشت. یکی دیگر از نماد‌های زیبا در این میدان «رستاخیز» اثر مصطفی اکبری بود که در سال ۹۹ در این مکان نصب شد و مجسمه چهار اسب آهنی در حال دویدن رو به آسمان را به نمایش گذاشته بود. این المان نیز با فضای باز میدان ارتباط خوبی برقرار کرده بود.

«حوض خونه آقاجون» نوستالژیک‌ترین المان منطقه

از دیگر نماد‌های به یادماندنی در منطقه می‌توان به «جای خالی بابا» اثر سعیده مهاری نام برد که در سال ۹۵ در میدان مطهری واقع در تقاطع بولوار شهید فلاحی و بولوار سردار شهید رفیعی نصب شد. این المان دفتر مشقی بود که در صفحه سمت راست آن حرم مطهر حضرت زینب (س) و شهید مدافع حرم مرتضی عطایی نقاشی شده و در صفحه روبه‌رو مادر و کودکی با پلاک پدر شهید کنار سفره هفت‌سین نشسته بودند.

«حوض خونه آقاجون» اثر لیلا حمزه لویی و مسعود وزیری از المان‌های پرطرف‌دار نصب‌شده در چهارراه مخابرات در سال ۹۸ بود. این المان اشاره‌ای نوستالژیک به خانه‌های قدیمی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها داشت: حوضی که کف آن سرامیک آبی دارد و چند ماهی قرمز کوچک نیز در آن می‌چرخند. «موش موشک» اثر نجمه سرپرست سال ۹۸ در بوستان جنب موج‌های آبی نصب شد.

اثری که کودکان را به وجد می‌آورد و دور این موش‌ها قایم باشک‌بازی می‌کردند. «حس ناب» اثر علی فتحی نوذر نیز یکی از المان‌های نوروزی نصب شده در چهارراه مخابرات در سال ۹۹ بود که بسیاری از شهروندان با آن عکس یادگاری گرفتند. این المان برای دمی آرام گرفتن زیر باران بهاری طراحی شده است، اثر شامل یک نیمکت آبی و سفیدرنگ است که بالای آن ابر سفیدی در حال گذشتن است. یک چتر راه‌راه سفید و آبی نیز زیر ابر قرار دارد تا رهگذرانی که روی صندلی می‌نشینند با قطرات باران بهاری خیس نشوند.

بهارانی که با هنر دلنشین‌تر شدند

فرش‌های گل برای میدان قائم (عج)

به سمت میدان قائم (عج) یکی از میدان‌های بزرگ مشهد حرکت می‌کنم. در سال‌های گذشته فضای سبز بزرگ و زیبای این مکان محل قرارگیری المان‌هایی جذاب و خاطره‌انگیز بوده است. فرش‌های گل که به زیبایی آراسته شده بودند، نگاه زائران و مجاوران را خیره می‌کردند.

یکی از بزرگ‌ترین فرش گل‌های ایران سال ۹۹ در این میدان اجرا شد. میزان گل به کار رفته در این فرش حدود ۱۲ هزار گل فصلی بود و شامل گل بنفشه، پامچال، مینای چمنی، شب‌بو‌های بهاری و دیگر گل‌های رنگارنگ بود. فضای چندسطحی میدان قائم (عج) باعث می‌شد نمای این فرش گل از هر سو جلوه‌ای زیبا داشته باشد و جمله «اللهم عجل الولیک الفرج» نیز به‌صورت انوار خورشید بر بالای این فرش گل می‌درخشید. این تنها نمونه‌ای از گل‌آرایی این میدان در یک دهه اخیر است.

بهارانه با دیوار‌های خاطره‌انگیز

سال ۱۳۹۷ دیوارنگاری‌های «گل‌ها و کاغذ دیواری» روی دیوار خیابان حجاب ۵۸ به تصویر درآمد. «آپارتمان نشینی» در خیابان فلاحی ۲۱، «شهر امید» در خیابان استاد یوسفی ۲۶ و بر دیوار جنب بوستان پامچال ترسیم شد. علاوه بر این «دیدار» در بولوار امامیه، بین خیابان امامیه ۲۰ و ۲۲ کشیده شد. «شهر نفس می‌کشد» در بولوار آزادی ۱۰۷، حدفاصل گلریز ۵ و ۷ ترسیم شد. سال ۹۸ دیوارنگاری «رستم در کارگاه» در خیابان امامیه ۳۰ به تصویر درآمد. سال ۱۴۰۰ نیز دیوارنگاری‌های زیادی در منطقه ترسیم شد.

«چراغونی» در خیابان دکتر حسابی ۲۴ و «دریچه» در بولوار پیامبر اعظم (ص) در تقاطع بولوار شهید فلاحی کشیده شدند. «بوی نوروز» در بولوار آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بین ۶۹ و ۷۱، «گونه‌های گیاهی خراسان» در بولوار شهید فلاحی بین ۲ و ۸، «خانه دوست» در بزرگراه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نبش بولوار امامیه و «پسته کوهی» در بزرگراه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نبش ۵۷ ترسیم شدند و چهره منطقه را بهاری کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->